< Takaisin uutisiin

Keudan Goljatti-mäkiauto oli viidenneksi nopein Red Bullin mäkiauto GP -kisoissa

Red Bull mäkiauto GP 2019 laskettiin 17.8.2019 Helsingin Tähtitorninmäellä. Kyseessä on kansainvälinen jokamiesluokan kilpailu, jossa mäkeä tullaan alas itse suunnitelluilla ja tehdyillä mäkiautoilla. Keudan Goljatti-mäkiauto huristeli viidenneksi nopeimmalla ajalla maaliin. Suoritusta voidaan pitää hurjana, sillä Goljatin ensi metrit ajettiin suoraan itse kilpailussa.

Keudan Goljatti-mäkiautotiimi oli tapahtumassa mukana sijoittuen 70 auton joukossa upeasti 24:ksi. Loppusijoitukseen vaikuttaa tottakai nopeus ja alkushow, auton ulkonäkö ja tekninen laatu.

Maekiautotiimi kuva2 kuva JousiahoJanne 501

Kuvassa oikealla opettaja Atte Määttä, opiskelija/suunnittelija Matti Mäkelä ratissa vasemmalla puolellaan ammattimies Mikko Styf ja mäkiautotiimi.

ISTV-lähetyksessä kaikki mäkiautolaskut. Keudan Goljatti-mäkiautotiimin lasku numerolla 37, jonka ajo lähtee ajassa 2:24:24. - Todella sporttisen näköinen peli, jolla voisi päräytellä kartingajoa MM-tasolla, hehkutti selostaja Matti Kyllönen.

Red Bullin koostekisavideo, jossa Goljatti viilettää 1:03 kohdalla.

Lisää mahtavaa mäkiautomateriaalia löytyy osoitteesta Red Bull Mäkiatuo GP 2019.

Goljatin taustalta löytyy Keuda Mäntsälän toimipisteessä toimivan kesäkorjaamo Goljatin opiskelijoita ja opetushenkilöstöä. Tämän näyttävän projektin isähahmoina ovat toimineet ammattimies Mikko Styf ja opettaja Atte Määttä. Upeaa työtä ja heittäytymistä!

- Goljatin kesäkorjaamon pilotti sai alkunsa 2018 yrittäjyystunnilla, jossa opiskelijat suunnittelivat kesäkorjaamon ilmeen ja toiminnan osuuskuntatoimintaa hyödyntäen, jolloin syntyi kesätyöpaikkoja, muistelee Mikko Styf. Kesäkorjaamolla on autojen huoltoja odotellessa rakennettu mäkiauto. Matti Mäkelä on suunnitellut rungon, jossa hän käytti apuna tietokonepiirto-ohjelmaa. Matti opiskelee Keudassa Teknisen suunnittelun perustutkintoa - suunnitteluassistentti. 

- Tärkein asia autossa on turvallisuus. Toinen asia on kierrätettävyys: ratti, penkki, renkaat ja metallirunko ovat kierrätettävissä uudelleen kuten kaikki metalli, joka nykyään sulatetaan uusiokäyttöön, tähdentää Mikko.

Makiautotiimi Lukkarinpolku MikkoStyf kuva TialaMaarit O1A2537Mäkiauton rakennustiimiä kesällä 2019, jolloin autosta oli koossa hitsattu kehikko. Oikealla ammattimies Mikko Styf.

Vaihde

09 273 81
info@keuda.fi